کانکس ساندویچ پانل کانکسی است که برای ساخت آن از ساندویچ پانل استفاده می‌شود. ساندویچ پانل ساختاری سبک دو لایه‌ای از جنس ورق گالوانیزه و یا آلوزینک می‌باشد و در وسط این دو لایه، یک لایه عایق سبک با ویژگی‌های فیزیکی خاص قرار می‌گیرد. این کانکس یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین انواع کانکس است و در دو نوع تولید می‌شود: متحرک و ثابت.

ویژگی و کاربرد کانکس ساندویچ پانل

مهم‌ترین ویژگی کانکس ساندویچ پانل عایق بودن مناسب در برابر عوامل جوی، مقاومت در برابر آتش و سهولت در جابجایی است و معمولا در انواع مختلف اداری، مدیریتی، امنیتی، بهداشتی و  ویلایی تولید می‌شود.

این سازه‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف مانند محیط‌های صنعتی، کارگاه‌ها و پادگان‌های نظامی، آزمایشگاه‌ها، سردخانه‌های اضطراری و مناطق محروم، اتاق‌های نگهبانی، سرویس‌های بهداشتی، به عنوان کلاس درس در مناطق محروم، بیمارستان صحرایی و پروژه‌های عمرانی، سالن‌های ورزشی، انبار، بارانداز و …   استفاده می‌شود.

تفاوت کانکس ساندویچ با کانکس های معمولی

  • عایق کانکس معمولی (گالوانیزه) ، پلی استایرن (یونولیت) است. عایق کانکس ساندویچ پانل ، پلی یورتان می‌باشد. پلی یورتان نسبت به پلی استایرن عایق بهتر و مقاوم‌تری است.
  • در کانکس گالوانیزه به طور معمول دیواره‌ی بیرونی از جنس ورق گالوانیزه و دیواره‌های درونی از دیوارپوش است در صورتی که کانکس ساندویچ پانل نیازی به دیوارپوش داخلی ندارد و دیواره های بیرونی و درونی هر دو از ورق گالوانیزه می‌باشد.

دسته بندی کانکس ساندویچ پنل

کانکس های ساندویچ پانل از نظر شکل ظاهری به سه دسته تقسیم می‌شوند:

ساده، تزئینی و ویلایی

قیمت کانکس ساندویچ پانل

قیمت این نوع سازه به موارد مختلفی از جمله مشخصات فنی، ابعاد کانکس، یک طبقه یا دو طبقه بودن آن، تجهیزات رفاهی داخلی آن، جنس کف‌پوش و …. بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت نهایی و به روز انواع کانکس که به قیمت ساندویچ پانل هم وابسته است می‌توانید با دفتر مرکزی شرکت گوهرسازه تماس بگیرید.

مشخصات فنی کانکس ساندویچ پانل

عرض صفحه ساندویچ پنل معمولاً یک متر و در برخی مدل ها یک متر و 15 سانتی‌متر می‌باشد. طول ساندویچ پانل را می‌توان با توجه به نیاز هر پروژه تنظیم کرد که متداول ترین ابعاد آن بین 3 تا 6 متر است، اما در برخی موارد تا 16 متر هم موجود می‌باشد.  

ضخامت این پانل ها بسته به کاربرد نهایی معمولا  بین 40 تا 150-200 میلی‌متر می‌باشد.

کانکس های ساندویچ پانلی می‌تواند در تمامی ابعاد ساخته ‌شود ولی به علت محدودیت جابجایی باید در چندین قسمت مجزا ساخته شوند و بعدا در محل مود استفاده مونتاژ شوند هر قسمت می‌تواند حداکثر 12×3 متر باشد.

مزایای ساندویچ پانل نسبت به دیوارهای ساخته شده از مصالح سنتی

ساندویچ پانل ها با توجه به مزیتی که نسبت به دیوارها و تیغه‌های آجری و سفالی دارند، جایگزین بسیار مناسبی برای این نوع دیوارها می‌باشند. در ادامه به بررسی مزیت و برتری ساندویچ پانل نسبت  به دیوارهایی که با مصالح ساختمانی سنتی ساخته می‌شوند می‌پردازیم.

یکی از مزایای ساندوچ پانل ها نسبت به این دیوارها استفاده از مواد سبك در هسته‌ی اين پانل‌ها  و در نتیجه کاهش چشمگیر وزن پانل به میزان 8 تا 10 کیلوگرم بر متر مربع می‌باشد که موجب می‌شود يك ديواره‌ی ساندويچ پانلی در مقايسه با نمونه مشابه سيمانی يا آجری گاه تا50 برابر سبك‌تر باشد.

ساندويچ پانل ها علاوه بر سبكي فوق‌العاده، مقاومت بسیار خوبی در برابر انواع بارهای فشاري و ضربه‌اي دارند و این باعث می‌شود که در برابر نیروهایی که بر آنها وارد می‌شود  مقاوم و مستحکم باشند و نسبت به چوب مقاومت بالاتری از خود نشان دهند. این ویژگی‌ها در سبك‌سازی فونداسیون و سازه، مقابله با زلزله، ساخت ديوار‌ه‌ها و سقف‌های كاذب اهميت ويژه‌اي دارد.

از طرف دیگر، ساندویچ پانل‌ها بر خلاف ديوار‌ه‌هاي ساخته شده از مصالح سنتی (بتن، گچ، گل و خاک و … ) در برابر رطوبت هوا دچار آسيب‌های ناشی از خوردگی نمی‌شوند که این قابلیت باعث به حداقل رسیدن هزينه‌ی تعميرات و نگهداری آن می‌شود.

اين پانل‌ها در محیط‌های مرطوب نسبت به دیوارها و پارتیشن‌های چوبي، چندين برابر بیشتر عمر می‌کنند و چون خطر پوسیدگی ندارند، خطر رشد و تجمع میکروب و آلودگی‌های ناشی از آن در سازه را ندارند.

ساندویچ پانل ‌ها با تمام شرایط آب و هوایی سازگارند، طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی دارند و قابلیت شستشو و استریل کردن دارند.

ساندویچ پانل ها در مدت زمان کمی ساخته و نصب می‌شوند. با استفاده از پیچ‌ها ( قابل مشاهده یا مخفی) در یکسازه ( کانکس ) مونتاژ می‌شوند. این موارد باعث می‌شود در مقایسه با ساختمان‌های سنتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آماده‌ی بهره‌برداری شوند.

انواع ساندویچ پانل از نظر جنس ورق

  • ساندویچ پانل آلوزینک

پانلی است که جنس ورق‌های آن از ورق آلوزینک می‌باشد. ورق آلوزینک ترکیبی است ساخته شده از روی، آلومینیوم و سیلیکون و ساختاری شبیه به ورق گالوانیزه دارد. سبک و منعطف است و در مقابل خوردگی و پوسیدگی مقاومت بالایی دارد و بنابراین عمر بالایی هم دارد. 

 

  • ساندویچ پانل گالوانیزه

 پانلی است که ورق‌های آن از جنس ورق گالوانیزه می‌باشد. ورق گالوانیزه یک ‌لایه‌ی پوششی از جنس روی دارد بنابراین استحکام بالایی دارد و در برابر رطوبت عایق مناسبی است. به همین دلیل برای جلوگیری از پوسیدگی و زنگ‌زدگی سازه این ورق‌ها به کار برده می‌شود.

 

  • ساندویچ پانل آلومینیوم

برای ساخت این نوع پانل از ورق آلومینیوم استفاده می‌شود. ورق آلومینیوم فلزی سبک، مقاوم و مقرون به صرفه است که با ضخامت کم تولید می‌شود.

انواع ساندویچ پانل از نظر کاربرد

ساندویچ پانل دیواری

این نوع پانل برای پوشش و عایق‌بندی دیوار سازه‌ها ( کانکس ها) به کار می‌رود و خود دارای چندین نوع مختلف است از جمله :

  • دیواری ساده
  • دیواری طرح‌دار
  • دیواری قفل‌دار
  • دیواری پیج مخفی
  • دیواری نر و مادگی

 

 ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی پانلی است که برای سقف سازه‌های ساختمانی به کار گرفته می‌شود و خود به این موارد دسته بندی می‌شود:

  • ساندویچ پانل سقفی 3 گام
  • ساندویچ پانل سقفی 5 گام

 

ساندویچ پانل سردخانه

این نوع پانل برای ساخت اتاق‌های سردخانه‌ای بزرگ مانند سردخانه‌‌های مرغ و گوشت فرآورده‌های آنها مثل سوسیس و کالباس و همبرگر و …. استفاده می‌شود. استفاده از ساندویچ پانل در ساختار سردخانه منجر به مصرف برق کمتر و در نتیجه هزینه‌های کمتر می‌شود.

 

ساندویچ پانل اتاق تمیز

ساندویچ پانل اتاق تمیز یا کلین روم که به دلیل داشتن محیطی ایزوله به این نام نامیده می‌شود در صنعت داروسازی، آزمایشگاه و مکان‌هایی که نیاز به محیطی ایزوله دارند استفاده می‌شود و عایقی مناسب در برابر گرما و سرما می‌باشد.