تسمه بلت یا تسمه تنگ یا تسمه بولت یا تسمه قالب که به آن تسمه دیوار برشی هم می‌گویند برای اتصال پنل‌های قالب بندی به یکدیگر و یا زمانی که میخواهیم دیوار های برشی را بدون استفاده از میله بولت و قالب های سوراخ دار، قالب بندی کرده استفاده می‌شود. و نام های دیگری منند بولت تسمه ای ، تسمه قالب بندی و … دارد.

کاربرد تسمه بلت | بولت 

استفاده از تسمه تنگ در زمان هایی که امکان سوراخ کاری در قالب های بتنی وجود نداشته باشد کاربرد دارد. به غیر از این استفاده از این روش موجب می شود تا سرعت کار قالب بندی بسیار بیشتر شده و هزینه ها کاهش یابد. علاوه بر این کیفیت کار افزایش پیدا می کند چرا که عدم نیاز به سوراخ کاری، عمر بتن را افزایش می‌دهد.

تسمه بلت

ویژگی های تسمه بلت | بولت | تنگ | دیوار برشی

با توجه به فشار جانبی بتن در بتن ریزی دیوار برشی باید تسمه بولت دارای ورق هایی با قطر دو میلیمتر کمتر نبوده و پهنای سه سانتیمتر مناسب بوده و با توجه به اختلاف موجود بین پهنای دیوار ها ، طول تسمه قالب های تولید شده متفاوت خواهد بود. همچنین در ابتدا و انتهای این تسمه ها سوراخ هایی پانچ شده وجود دارد که بتوان از طریق آنها پنل ها را توسط پین و گوه به یکدیگر متصل نمود.

قالب ها با توجه به ضخامت دیوار ها، دارای لبه های با طول متفاوت هستند ؛ بنابراین در قالب هایی که با طول لبه ۵ سانتیمتر استفاده شده باشد از تسمه قالب های ۱۰ سانتی متری و در قالب های با لبه ۶ سانتی متر از تسمه بولت با طول ۱۲ سانتیمتری استفاده خواهد شد. مثلا اگر دیوار برشی ما دارای پهنای ۳۰ سانتیمتر باشد تسمه بولت که مورد استفاده قرار می گیرد ۴۰ سانتیمتر خواهد بود.

تسمه بولت یا تسمه تنگ دارای خصوصیت منحصر به فردی می باشد که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شویم:

استحکام بالا

تسمه تنگ مقاومت و استحکام نسبتا بالایی دارد تا بر اثر جابجایی در حین کار از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری شود. 

سرعت بالا در تنظیمات

یکی دیگر از ویژگی های کاربرد تسمه تنگ، سرعت بالا در هنگام تغییر و تنظیم قالب می باشد. استفاده از این محصول می تواند کمک بزرگی به صرفه جویی در زمان و هزینه نماید.

کاربرد آسان

کاربرد آسان و راحتی استفاده از تسمه بولت باعث شده تا در اکثر ساختمان ها از این نوع تسمه استفاده شود.

تنوع در اندازه

قالب ها با توجه به ضخامت دیوار، در اندازه های مختلف تولید می شوند. به طور معمول این قالب ها در اندازه هایی باضخامت ۱۵/۱ میلیمتر و عرض ۲ سانتیمتر و یا ۲ میلیمتر با عرض ۳ سانتیمتر تولید می شوند که طول آنها از ۳۰ تا ۱۰۰ سانتی متر متغیر است.

قیمت تسمه بولت 

با توجه به عدم ثبات قیمت ها و نوسانات موجود در بازار آهن الات نمی توان قیمت دقیقی برای تسمه بولت قالب بندی ذکر کرد . بطور معمول تسمه بولت های تولید کنندگان در ضخامت ۱۵/۱ میلیمتر و عرض ۲ سانتیمتر تا  ضخامت ۲ میلیمتر با عرض ۳ سانتیمتر و از طول ۳۰ سانتیمتر تا ۱۰۰ سانتیمتر تولید و به بازار عرضه میشود ، که طی محاسبات انجام شده، تسمه بولت با ضخامت ۲ میلیمتر با عرض ۳سانتیمتر مطمءنترین سایز می‌باشد.

 

راهنمای استفاده از تسمه قالب

همانطور که گفتیم در هنگام قالب بندی بتن، از تسمه تنگ برای اتصال قالب های اطراف دیوار برشی استفاده می شود. این روش در هنگامی که قالب بتن را نتوان برای استفاده از بولت سوراخ کرد، کاربرد دارد. تسمه تنگ ابزاری برای کنترل فشار بتن ریزی است و نقش شاقول قالب های فلزی را بازی می کند. تسمه قالب بندی را از دیوار ها رد کرده و با استفاده از پین و گوه، قالب های اطراف بتن را از طریق سوراخ های پانچ به یکدیگر وصل می کنیم.

اندازه  بولت تسمه با توجه به پهنای دیوار مشخص می شود و به این شکل است که اندازه تسمه را برای دیوار های با قالب بتن ۵ سانتی متری، اندازه پهنای دیوار به اضافه ۱۰ سانتی متر در نظر می گیریم. به عنوان نمونه اگر سایز پهنای دیوار ۳۰ سانتیمتر باشد، اندازه تسمه قالب بندی مورد نیاز را ۴۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شود که این ۱۰ سانتی متر در واقع برای اتصال پین و گوه پیش بینی شده است و همین فرمول را برای قالب های بتن ۶ سانتیمتری استفاده می کنیم، اما به جای افزایش ۱۰ سانتی متر افزایش ۱۲ سانتیمتر را انجام می دهیم.

همان طور که در بالا اشاره شد، در دیوار هایی که امکان سوراخ کاری در قالب های بتنی وجود ندارد از تسمه قالب بندی استفاده می شود؛ اما علاوه بر این ما به شما توصیه می کنیم در موارد دیگری نیز از این روش استفاده کنید، چرا که استفاده از تسمه قالب بندی علاوه بر اینکه هزینه های شما را کاهش می دهد، در سرعت کار قالب بندی دیوار شما هم تاثیر بسیاری خواهد داشت و با توجه به عدم نیاز به سوراخ کاری، سبب افزایش عمر بتن شما خواهد شد.

مزایای استفاده از تسمه قالب بشرح ذیل میباشد:

۱) کاهش فشارهای وارد شده از طریق بتن

۲) دقت بیشتر در میزان فاصله بین دو قالب

۳) جلوگیری از خمیدگی قالب های اطراف بتن

تسمه بلت
تسمه قالب